kadang-kadang risau gak,
fawwaz tu dah setahun 9 bulan tapi bl cakap asik,
aahhh, eehhh, bl panggil aku ke, hubby ke, abang dia ke,
tak penah bunyi yg btul,
tp bila aku bg arahan btul plak dia buat,
suh amik barang pun dia tau,
tak penahnye salah, cume dia tak fasih lagi cakap,
sebutan tu takde lagi, yg bley di fahami,
semalam dia dengar kat astro, lagu pe tah
tapi ada sebut "ceria",
so aku dengar dia ikut, bunyi dia adala sket2 camtu,
cume tak betul lagi "seyia" gitu la yg aku dengar,
so, aku try search kat google berkaitan ngan masalah ni,
ni yg aku dapat dari http://anakkusayang.com
Cepat atau lambat bergantung pada anak
Namun selain dari aturan tersebut, cepat atau lambat seseorang anak itu mula
bercakap adalah bergantung pada dirinya sendiri.
Ada anak yang cepat, dan ada yang lambat.
Tidak semestinya mereka yang cepat itu adalah lebih bijak berbanding yang lambat.
Ada yang lambat mula bercakap tapi kemudiannya lebih petah dan berjaya
Ada anak yang mula awal, namun susunan perkataannya berterabur.
Ada pula yang lambat mula namun setelah mula, susunan perkataannya
lebih tersusun dan lancer berbanding yang awal tadi.
Sebab itu, melabel anak yang lambat bercakap sebagai anak yang
bermasalah adalah tindakan yang tidak tepat.
Sebaiknya biarkan mereka menangkap sesuatu pelajaran dalam masa mereka sendiri.
Biarkan ia berlaku tanpa paksaan dan tekanan.
Mengapa anak lambat?
Anak yang perkembangan fizikalnya cepat,
biasanya akan lambat sedikit mula bercakap berbanding anak yang
selalu diransang dengan percakapan dan selalu diajak berbual oleh ibubapa atau penjaga.
Mereka lebih berminat terhadap aktiviti berbentuk fizikal,
meneroka alam sekeliling mereka, meneroka kebolehan fizikal mereka.
Wajar sahaja perkembangan bahasa mereka sedikit lambat.
Mereka ini adalah anak yang cepat boleh berjalan, berlari, memanjat,
melompat, menendang bola, dan sebagainya.
Selain itu, anak yang terlalu ditekan untuk boleh bercakap juga
boleh jadi akan lambat boleh bercakap. Mereka tertekan dan akhirnya takut
untuk mencuba kerana harapan dan paksaan dari kedua ibubapa.
Apapun sebabnya, seorang anak yang lambat, biasanya apabila mereka mula,
mereka akan cepat dapat mengejar kembali kawan-kawannya yang lain.
Mereka juga akan dapat menyebut perkataan dengan lebih
jelas kerana mereka sudah lebih besar pada ketika itu.
Macam mana nak kesan ada masalah?
Jadi, bagaimana nak tahu yang anak anda termasuk dalam
golongan yang cuma lambat mula bercakap, bukannya mempunyai masalah
pendengaran atau masalah pertuturan yang kekal sehingga dewasa?
Menurut pakar kanak-kanak, cuba perhatikan anak anda,
berikan arahan-arahan yang mudah kepada mereka seperti “nak”, “duduk”, “bye bye”,
sekiranya mereka dapat memberikan reaksi yang sepatutnya,
maka anda tak perlu risau.
Mereka sudah pun dapat memahami bahasa dan membina
vocabulary (kamus perkataan) yang baik, cuma lambat dapat bercakap kembali.
Perhatikan juga adakah mereka dapat menggunakan bahasa badan seperti
bagaimana mereka ingin memberitahu kita yang dia nak menonton tv,
nak minum susu, nak tukar lampin, tak dapat mencapai permainan
yang dia mahukan dan sebagainya. Ia juga adalah tanda anak telah dapat
membina “bahasa” dalam pemikiran mereka.
Anda hanya perlu risau dan bawa anak anda untuk berjumpa
dengan pakar kanak-kanak sekiranya pada usia hampir 2 tahun,
anak anda masih belum dapat memahami dan memberi arahan-arahan mudah tersebut.
Namun apapun, kita tidak juga menidakkan perasaan seorang ibu atau bapa,
apabila merasakan ada sesuatu yang tidak kena terhadap anak,
sebolehnya luangkan sedikit masa untuk membawa mereka melakukan
pemeriksaan dengan pakar kanak-kanak di hospital.
Sekiranya betul anak mempunyai masalah ber”bahasa” samada mendengar,
memahami atau bertutur, maka mereka ada beberapa ujian yang
dapat menentukannya.
Anak yang mempunyai masalah perlu mengikuti terapi secepat mungkin.
Semakin awal mereka bermula semakin tinggi peluang mereka untuk pulih kembali.
Hanya boleh satu perkataan
“Anak saya hanya boleh menggunakan satu patah perkataan sahaja satu-satu ketika,
dia masih belum boleh membentuk perkataan lagi sedangkan ramai
kawan-kawannya yang telahpun mula bercakap dengan baik.
Adakah saya perlu risau?”
Jawapannya, tidak.
Tak perlu risau, apabila anak sudah boleh mula mengenal dan menyebut
perkataan yang sesuai dengan satu-satu keadaan, maka tak perlu risau,
dalam sedikit masa lagi dia akan mula boleh menggabungkan
perkataan-perkataan tersebut.
Bagaimana meransang anak bercakap?
Selagi mana anak boleh menggunakan beberapa patah perkataan,
menggunakan bahasa isyarat untuk berkomunikasi,
dan memahami arahan mudah, maka boleh dikatakan perkembangan
bahasa mereka adalah normal.
Apa yang boleh dilakukan untuk mempercepatkan
Apa yang boleh dilakukan untuk mempercepatkan
atau meransang perkembangan bahasa anak?
Pertama, perbanyakkan berbual dengan mereka,
membacakan cerita kepada mereka, bertanya kepada mereka,
cuba minta mereka bercakap.
Kedua, sekiranya mereka sudah mula bercakap satu perkataan,
ulang kembali apa yang mereka sebut dalam ayat yang sempurna.
Contohnya, apabila anak menyebut “nak”,
tanyakan kembali “Muhammad, nak apa? Nak susu? Nak mainan?”.
Atau apabila dia sebut “bola”, ulang kembali “Muhammad nak main bola?”.
Jadikan ianya kebiasaan.
Ketiga, jangan sekali kali memaksa mereka bercakap dan jangan
menunjukkan kekecewaan kerana mereka masih belum mampu bercakap.
Ingat, bahasa yang pertama sekali anak belajar adalah bahasa emosi dan memek muka.
Mereka lebih mahir membaca perasaan berbanding perkataan.
No comments:
Post a Comment